Vorige week heb ik deze sjaal afgewerkt... Branching Out uit Knitty, zomer 2005. Mijn eerste pogingen om ajour te breien, en ik vond het erg leuk en makkelijk! Dit is een ideaal beginnerspatroon, ik denk dat ik vanaf nu echt wel ingewikkelder kant aandurf.
De wol? Een stokoud bolletje azuurblauwe mohair, waarschijnlijk al uit de jaren '80, geërfd van mijn moeder, die helaas niet meer breit. Het nadeel: is een beetje kriebelig... jammer, maar niet onoverkomelijk.
Ik heb deze sjaal eigenlijk vooral voor de lol gebreid... ik ga 'm waarschijnlijk niet dragen. Hij is wat te frullerig voor me, ik hou meer van eenvoudige patronen en motieven. Dus, het wordt een kadootje voor een nog nader te bepalen persoon. Of een ruil. Iemand interesse? Ruilen voor een ander gebreid stuk, voor een paar bolletjes wol...?
woensdag 24 januari 2007
Branching Out
zaterdag 6 januari 2007
Schoonmoeders Sjaal
Hehe, hij is klaar. Een sjaal voor mijn schoonmama, die erg veel houdt van handgemaakte dingen. Ik hoop dat ze er blij mee is en dat ze 'm met plezier zal dragen!
Ze heeft het kadootje nog niet ontvangen -- maar ik kan er al gerust over bloggen, want ze beschikt niet over een internetverbinding :-)
Achteraf heb ik een beetje m'n twijfels over de kleur -- mijn schoonmama draagt al een donkere jas, dus een lichte sjaal was beter geweest. Maar verder is-ie echt heel mooi geworden. Het patroon is een eenvoudige Feather & Fan (hoe heet dat in het Nederlands?), zie http://wendyknits.net/knit/feather.htm. Gebreid met naalden nr. 4, met "Laine et Cachemire de Phildar", 7 bolletjes in kleur marine, gekocht bij Daisy Handwerken in Rotterdam. Heerlijke, zachte, luxe wol; lekker rekbaar en zalig om mee te breien (wel een beetje splitterig omdat-ie uit een zestal kleinere draadjes bestaat, maar het valt mee).
woensdag 3 januari 2007
Goede voornemens...
Mijn breivoornemens in 2007?
1. Patronen die ik wil uitproberen:
- Een remake van mijn oude, favoriete, middelgrijze lange trui met capuchon. Ooit had ik een heerlijk warme trui met capuchon in m'n bezit, een eenvoudig modelletje in tricotsteek. Vrij nauw aansluitend en lekker lang (tot halverwege het kontje), het was mijn lievelingstrui. Niet handgebreid, ik denk dat-ie van het merk Mexx was. Helaas, pindakaas, op een warrige dag heb ik 'm per ongeluk in de 30-graden-was gestopt... normaal ben ik extreem voorzichtig met mijn truien, op die ene uitzondering na. Lievelingstrui helemaal vervilt en gekrompen. Bah. Ik wil 'm graag opnieuw breien, maar dat zal dus betekenen dat ik zelf een patroon ervoor moet ontwerpen (en hoe ik dat capuchon moet aanpakken...?!?)
- Een paar lekkere katoenen lente- of herfsttruitjes. Tubey van Knitty vind ik erg mooi, en ik denk dat een katoenen versie ervan (zonder strepen, want strepen zijn niet flatterend voor rondere dames) erg mooi en sexy kan zijn. De Somewhat Cowl lijkt me ook wel wat, ook in katoen.

- Sokken. Voor het eerst. Toch. Een paar voor m'n papa en een paar voor schoonmama :-)
- De gehaakte zeshoekjesrestjesplaid (postje hierover volgt later) afwerken.
2. Meer inzicht verwerven in siersteken, ajour, kantbreien en dergelijke. Het is niet helemaal mijn smaak maar misschien krijg ik met meer inzicht ook inspiratie voor moderne interpretaties ervan.
3. Leren breien met de breimachine?? Misschien niet een project voor dit jaar, maar ik moet zeggen dat het al lang kriebelt. Cruciaal is: te weten komen of ik werken met de breimachine ook echt leuk vind (naaien met de naaimachine vind ik vervelend, naaien met de hand ook).
Wat zijn jouw brei-voornemens voor 2007?
vrijdag 29 december 2006
Boob Tube...
Deze schouderwarmer, stola, of in het Engels, lekker plastisch, boob tube (tietenband?? kuch) heb ik al een paar maand geleden afgewerkt. Lekker makkelijk, om na een paar jaar de breidraad weer op te pikken. Hij is ook lekker warm en ziet er bijzonder schattig uit met die pomponnetjes...
Een patroon van Bergere de France (winter 2006-07, nummer 324), in averechtse tricotsteek, met Toison, kleur Courtisane (77% acryl, 20% gekamde wol, 3% polyamide), wasbaar op 30 graden hetgeen geen overbodige luxe is, aangezien ik bijna iedere dag vieze kleren met vlekken heb door m'n interactie met Klein Dreumpje!
Blijkbaar zijn de patronen en wol van Bergere de France niet zo populair... ik ken ze al jaren, en in ieder patronenboek vind ik wel wat naar m'n zin. Ik ben benieuwd of er nog andere breibloggers zijn die regelmatig met Bergere de France aan de slag gaan.
vrijdag 8 december 2006
Fetching
Mijn laatste FO (Finished Object = Afgewerkt Object = AO? Hmm...) zijn deze vingerloze handschoenen -- Fetching uit Knitty, zomer 2006.
Volgens mij heeft iedereen die een beetje breipennen kan hanteren en die een internetverbinding heeft, deze handschoenen gemaakt. Getuige hiervan: het feit dat dit patroon zelfs een KnitAlong en een eigen Flickr-groep heeft. Duh.
In elk geval, ik heb ze gebreid met Phildar Partner, kleur Prune (paarser dan op de foto ... erg mooi, vind ik zelf). De wol had ik gekocht bij m'n eerste bezoekje aan Handwerken Daisy in Rotterdam, een erg fijne wolwinkel. En ik ben blij met het resultaat. Het was ook mijn eerste ervaring met breien met vier pennen zonder knop... moeilijk is dat niet echt, het belangrijkste is vooral de draad goed straktrekken bij de overgang tussen twee pennen. Toch een paar keer vallende steken gehad -- iets wat me bij "gewone" pennen niet meer overkomt. Oefening baart kunst.
De handschoenen kwamen meteen goed van pas, want vorige zondag liet onze verwarmingsketel het afweten. Blij dat ik brei, dacht ik toen, lekker warm met mijn Fetching handschoentjes, onder vier lagen (deels) zelfgebreide truien.
vrijdag 24 november 2006
Stitch 'n Bitch Dag
In ieder geval, de Stitch 'n Bitch dag was leuk!! Mijn ervaringen:
(eerst de negatieve, zo zijn die van de baan)
- Veels te druk -- en waarom zijn wij Nederlandse vrouwen altijd zo pusherig en opdringerig, en waarom werken we zo met onze ellebogen en maken we geen plek voor anderen die even ergens naar willen kijken? Dat verbaast me altijd weer. Enfin, ik moest dit even kwijt. Vriendelijkheid, even aandacht voor anderen, dat maakt het voor iedereen prettiger, dat lijken we helemaal vergeten te zijn.
- De wolkraampjes hadden alleen winterspul... ik was op zoek naar een aantal bollen in een mooie katoen-synthetische mix om alvast aan een sexy shirtje voor deze zomer te beginnen. Blijkbaar ben ik er zelf nog te vroeg bij.
- Ik had gehoopt dat er (proportioneel) toch wat meer dames jonger dan 40 zouden zijn. Ik voelde me soms een vreemde eend in de bijt (sorry, dames, met alle respect).
- Goed zeg, die hele hoge opkomst! Voor herhaling vatbaar, absoluut!
- Leve de workshops! Ik ging naar die van Nanette Lindeman -- geweldig. Voor foto's, zie hieronder. Wat mij betreft mogen er meer "niet-traditionele" en experimentele workshops komen in de toekomst. O ja, en ook breien met de breimachine.
- Geweldige locatie, natuurlijk: de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. Bereikbaarheid (met auto, OV, fiets) kan wel beter.
- Erg fijn om al die winkeltjes op de beurs te zien. Zelfs I Knit uit Londen. Meer van dat!
- Apart spul, zoals het antieke breiwerk van Berthi Smith-Sanders, en het Knit a River project. Ook meer van dat, svp!
Mega-punnik (jeugdherinneringen! Maar, wat doe je met die punnikslieren in hemelsnaam?)
Winkeltje met antieke breispulletjes
Knit a River (zie ook vorig postje)
"Oudere" dames (sorry) maken kleine sokken
De starterskit voor de workshop van Nanette Lindeman: breien met andere materialen. We kregen slierten jersey, satijn, plastic, raffia en ijzerdraad.
Nanette Lindeman showt een jurk die ze tijdens haar studententijd uit plastic maakte.
De grote tafel in de tabakshal van de Van Nellefabriek, met tientallen nijvere breisters.
Antieke breiwerkjes uit de verzameling van Berthi Smith-Sanders
"De Nuttige Handwerken".
Gebreid plooirokje. Geweldig! Meteen zin om eraan te beginnen, ik wou dat Klein Dreumpje een meisje was! (Neeeeeeee... Dreumpje is ons liefste stoerste mannetje!)
dinsdag 21 november 2006
Knit a River
Meteen ook een goeie oefening om, na een aantal jaren van non-activiteit op breigebied, nog eens te checken hoe een aantal (sier)steken "aanvoelen".
De ribbelsteek, simpele der simpelen, heerst. Vind ik. Lekker dik, rekbaar, stevig en gelijkmatig. Het onderste vierkant is gemaakt van een erg fijne wol-katoenmengeling (vermoed ik toch) in een mooi diep donkerblauw, jammer dat ik er maar één klein bolletje van had. Uit datzelfde bolletje, maar dan enkeldradig, heb ik het volgende gewrongen:
En dan waren er ook nog deze:
Bovenstaand wolletje vind ik le.lijk. ... soort glimmend katoen met hoofdkleur turquoise en allerlei frutsels in alle kleuren van de regenboog. Jaren '80 slechte smaak. Bah. Blij dat ik er vanaf ben.
Dit wolletje vond ik ook lelijk. Ik heb het niet voor verlopende kleurtjes. Maar het is er toch redelijk aardig uitgekomen, vooral de tricotsteek in het midden.
Ach ja. Niets bijzonders.
En hier heb ik een speciaal steekje uitgeprobeerd. Geen idee hoe-ie heet in het Nederlands, in het Engels heet hij Chinese Waves. Goed voor handdoeken (goed plan!!) en ik kan me voorstellen dat je er, met heeeeeel dik katoen of met touw (auw), ook een leuk badmatje mee kan produceren.
De achterkant vind ik nog leuker eigenlijk, allemaal kleine uitgerekte golfjes:
Wil je ook meebreien aan de rivier (die er trouwens als volgt uit gaat zien:)?
Kijk dan even op de website van het Knit a River project.
